Σελίδες

Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2011

Οικονομική αιμορραγία υπέστη η αγορά της Κοζάνης. Η περικοπή του δώρου κόστισε στην αγορά 140 εκατ. ευρώ

Από Εφημερίδα "Μακεδονία"

Η Εγνατία οδός έφερε πιο κοντά την Κοζάνη με τη Θεσσαλονίκη, γεγονός που είχε ως συνέπεια την απώλεια τζίρου της τάξεως του 7% ετησίως.

Οικονομική αιμορραγία ύψους 140 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 6% του συνόλου της οικονομίας του, υπέστη τις γιορτές η Κοζάνη, ο "νομός των δημοσίων υπαλλήλων", εξαιτίας της περικοπής του δώρου των Χριστουγέννων στον δημόσιο τομέα.

"Οι μειώσεις των μισθών και κυρίως η περικοπή του δώρου έγιναν ιδιαίτερα αισθητές στην αγορά της πόλης, όπου ζει μεγάλος αριθμός υπαλλήλων της ΔΕΗ και της νομαρχίας, εκπαιδευτικοί, στρατιωτικοί κλπ.", λέει στη “Μ” ο Κώστας Βίκας, ιδιοκτήτης καταστήματος οπτικών ειδών στην Κοζάνη.

Την ίδια στιγμή, από την αγορά υπηρεσιών και προϊόντων της πόλης “κάνουν φτερά” περίπου 39 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία κατευθύνονται σε γειτονικές πόλεις, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τη Βέροια, όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας (ΙΠΑΔΜ).

“Η ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού έφερε πιο κοντά την Κοζάνη με τη Θεσσαλονίκη, γεγονός που είχε ως συνέπεια την απώλεια τζίρου της τάξεως του 7% ετησίως. Πάντως, ο εμπορικός κόσμος της πόλης το πάλεψε. Αναβαθμίσαμε τα καταστήματά μας, μειώσαμε τις τιμές, βελτιώσαμε τις βιτρίνες μας”, σημειώνει ο κ. Βίκας, συμπληρώνοντας ότι η οικονομική κρίση έδωσε ακόμη ένα χτύπημα στην περιοχή. Σήμερα, η συρρίκνωση των πωλήσεων των καταστημάτων διαμορφώνεται σε 40%-60%.

Ακριβή η Κοζάνη

“Μία με δύο φορές τον μήνα επισκέπτομαι τη Θεσσαλονίκη για ψώνια και αναψυχή”, λέει ο Κοζανίτης Βαγγέλης Καρλόπουλος, χημικός μηχανικός, ο οποίος ξοδεύει ετησίως στη Θεσσαλονίκη έως 1.000 ευρώ για ψώνια.

Όπως αναφέρει, η αγορά της προσφέρει περισσότερες επιλογές, μεγαλύτερη ποικιλία και καλύτερες τιμές, ενώ σχεδόν πάντα τα ψώνια συνδυάζονται και με αναψυχή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις τοπικές αργίες καραβάνια φεύγουν οι Κοζανίτες από την πόλη για τη Θεσσαλονίκη, σημειώνει, προσθέτοντας ότι η αγορά της Κοζάνης είναι ακριβή. “Οι έμποροι εκμεταλλεύτηκαν το σχετικά υψηλό και σταθερό εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων και διατηρούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα”, εξηγεί.

Πρόταση για εμπορικό κέντρο στην περιοχή

Πρόταση για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στη Δυτική Μακεδονία στα πρότυπα του Mediterranean Cosmos κατέθεσε το ΙΠΑΔΜ στις αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης προ των εκλογών, προκειμένου να αναχαιτιστεί η διαρροή της αγοραστικής δύναμης από την περιφέρεια. Ως κατάλληλα σημεία προτάθηκαν ο κόμβος των Κοίλων και αυτός της Ξηρολίμνης. Ο σχεδιασμός κάνει λόγο για τη συμμετοχή στο εγχείρημα των τοπικών φορέων και της ίδιας της αγοράς.

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ινστιτούτου Χρήστος Τράντης, “φιλοδοξία μας είναι το συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο, συνδυάζοντας ψυχαγωγία και εμπορική δραστηριότητα, να αναδειχτεί, αφενός, ο δεύτερος πόλος των εμπορικών συναλλαγών στη Βόρεια Ελλάδα μετά τη Θεσσαλονίκη και, αφετέρου, να προσελκύσει επισκέπτες από τα νοτιοδυτικά Βαλκάνια με τα οποία συνορεύει η περιφέρεια”.

Παράλληλα, αναφέρει ότι προτάθηκε η χρηματοδότηση να προέλθει από τον τοπικό πόρο (σ.σ. χρήματα που προσφέρει στην τοπική κοινωνία η ΔΕΗ ως αντισταθμιστικό όφελος) που υπολογίζεται 75-80 εκατ. ευρώ την πενταετία. Ωστόσο, η πρόταση, επί του παρόντος, δεν βρήκε ανταπόκριση.

Αναφερόμενος στη δημιουργία του εμπορικού κέντρου, ο κ. Βίκας δηλώνει θετικός, σημειώνοντας ότι η λειτουργία του θα μπορούσε να αξιοποιήσει το περίπου 1 εκατ. διερχόμενους της Εγνατίας οδού, από την Αλεξανδρούπολη έως την Ηγουμενίτσα. “Με δεδομένο ότι το κέντρο θα γινόταν από εμάς τους ίδιους, δεν θα απειλούσε την εμπορική δραστηριότητα του κέντρου της Κοζάνης. Ο τζίρος του θα έμενε σε εμάς και παράλληλα θα έδινε ώθηση στον τόπο προβάλλοντας τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα”, υπογραμμίζει.

Καλή ιδέα θεωρεί, από την πλευρά του, και ο κ. Καρλόπουλος τη λειτουργία ενός εμπορικού κέντρου στην περιοχή, σημειώνοντας ότι έτσι θα μειώνονταν στο ελάχιστο οι αγορές από τις γειτονικές πόλεις.

•Τι είναι το ΙΠΑΔΜ. Το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός, με στόχο τη στήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης, των φορέων και των επιχειρήσεων της περιοχής μέσω της παροχής τεχνογνωσίας για την υλοποίηση αναπτυξιακών σχεδίων. Μέλη του είναι επιστήμονες και επιχειρηματίες, οι οποίοι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, κατάγονται από τη Δυτική Μακεδονία.

Της Μπέττυς Κυριακίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.