Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015

Συνέντευξη της Βουλ. Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, κας Ραχήλ Μακρή, στην εφημερίδα «Η ΑΞΙΑ» και τη δημοσιογράφο, Έρη Τσάκωνα


1)      Οι διαπραγματεύσεις με τους εταίρους βρίσκονται στην κρισιμότερη καμπή τους. Αν εκείνοι επιμείνουν στις πολιτικές λιτότητας, που έχει απορρίψει εκ προοιμίου η κυβέρνηση, ποια θα είναι η ύστατη επιλογή;
Στην πολιτική διαπραγμάτευση δεν υπάρχει ύστατη επιλογή. Η λιτότητα έχει αποτύχει όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.
Άλλωστε η λιτότητα αποδείχθηκε ότι δεν παράγει θετικά αποτελέσματα. Ας δούμε τις μαζικές εξώσεις στην Πορτογαλία. Ποιο είναι το θετικό αποτέλεσμα ενός τέτοιου μέτρου που θα μπορούσε να το κατατάξει στις λύσεις;
Ως εκ τούτου έχουμε απορρίψει αυτά τα μέτρα γιατί είναι μέρος του αδιεξόδου. Πέραν αυτού πιστεύω ότι οι εταίροι δεν ζουν εκτός πραγματικότητας για να επιμείνουν σε ανούσιες ιδεοληψίες. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να δικαιολογήσουν την μέχρι τώρα στάση τους στο εσωτερικό των χωρών τους.
Το πλαίσιο αυτό μορφοποιεί την αμήχανη στάση και πιστεύω ότι προσφέρει την δυνατότητα στους έχοντες την ευθύνη των διαπραγματεύσεων από την Ελληνική πλευρά να αξιοποιήσουν κάθε δυνατό πόρο για το καλό τόσο των Ελλήνων πολιτών, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

2)      Ανεξάρτητα από την πορεία των διαπραγματεύσεων, θα μπορούσε η Ελλάδα να επιδιώξει εναλλακτική χρηματοδότηση εκτός ευρωζώνης;
Η Ελλάδα ως μέλος της ευρωζώνης οφείλει να συνεργαστεί με τους θεσμούς και τα κράτη μέλη που την απαρτίζουν.
Το ίδιο οφείλουν να κάνουν και οι θεσμοί του ευρωσυστήματος δίχως φαινόμενα ανούσιων καθυστερήσεων και γραφειοκρατικών κολλημάτων για εξυπηρέτηση μικροκομματικών συμφερόντων σε ορισμένες Χώρες.
Πέραν αυτού η αναζήτηση ενναλακτικών πηγών χρηματοδότησης είναι και λογική και επιθυμητή, όταν δεν διαρρηγνύει τις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση και φυσικά εξαρτάται από τα ανταλλάγματα που ζητούνται για την όποια χρηματοδοτική ενέργεια.
Είναι λογικό ότι δεν θα βγούμε ως πλασιέ υφιστάμενων ή μελλοντικών στοιχείων του Ελληνικού Κράτους ζητώντας χρηματοδότηση. Αυτή η στάση υποβαθμίζει και τον τελευταίο των πολιτικών αυτής της Χώρας.
Αντίθετα η διερεύνηση προθέσεων και η αξιοποίηση πιθανών συμμαχιών και συνεργειών, όπως πιστεύω ότι πράττουν τόσο ο υπουργός εξωτερικών όσο και ο υπουργός παραγωγικής ανασυγκρότησης κινούνται σε σωστό κλίμα οικοδόμηση των απαιτούμενων σχέσεων και για πιθανή εναλλακτική χρηματοδότηση.

3)      Εκφράστηκαν διχογνωμίες εντός της κυβέρνησης για με το ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου στο νέο μετοχικό σχήμα του ΟΛΠ, ειδικά μετά τις επαφές του κ. Δραγασάκη στην Κίνα. Έχετε δηλώσει προσφάτως ότι δεν θα ψηφίσετε στη βουλή αποκρατικοποιήσεις επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας. Δηλαδή διαφωνείτε με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ στην Cosco;
Έχω δηλώσει ότι διαφωνώ κάθετα με την πώληση δικτύων στρατηγικής σημασίας, όπως ο ΑΔΜΗΕ.
Η αποκρατικοποιήσεις ούτε μπορούν να δαιμονοποιηθούν, ούτε όμως αποτελούν το άγιο δισκοπότηρο της ανάπτυξης.
Όλα εξαρτώνται από τους όρους και τις προϋποθέσεις. Άλλωστε και σε επίπεδο μικροοικονομικής μιας πώληση θεωρείται επιτυχημένη όταν εξυπηρετεί τα ορθολογικά οικονομικά κριτήρια των εμπλεκομένων.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο το κράτος πέρα από το δημόσιο συμφέρον, οφείλει να διασφαλίσει και τους εργαζομένους. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να μελετήσουμε τους όρους της συγκεκριμένης πώλησης, εάν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον δυνάμει της πραγματικής αξίας του λιμένος και διασφαλίζει τις γεωπολιτικές εξασφαλίσεις αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα μπορεί να εξεταστεί ως πραγματική προοπτική.
Βέβαια δεν πρέπει να παραβλέψουμε και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και τις απαιτήσεις ανταγωνισμού που θέτει η ευρωπαϊκή επιτροπή σε εφαρμογή των ενωσιακών συνθηκών.
Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό ότι η απόφαση για τόσο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις είναι πολυπαραγοντική και δεν μπορεί να εξαγγέλλεται ελαφρά την καρδία, όπως έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση για να καλύψει την ανυπαρξία πραγματικού σχεδίου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.

4)      Ο κ. Σαμαράς κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δεν ενημέρωσε τη βουλή για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου, επειδή φοβάται την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχουν εσωκομματικές αντιδράσεις;
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ενημέρωσε το κοινοβούλιο σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων.
Φρονώ ότι ο κ. Σαμαράς θα ήταν θετικότερο να ασχοληθεί με την κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος του.
Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί πεδίο δημοκρατικής ανταλλαγής απόψεων με γνώμονα το καλό των Ελλήνων πολιτών. Ούτε φόβητρο αποτελεί, ούτε δρα υπό καθεστώς φόβου γιατί πολύ απλά κανείς δεν εκφοβίζει τη δημοκρατία.
Ως εκ τούτου οι διαφορές οπτικής λύνονται με διάλογο και οι όποιες αντιδράσεις εκφράζονται στο πλαίσιο της εποικοδομητικής συζήτησης. Κανένας λογικός πολίτης δεν μπορεί να παρερμηνεύσει την ανταλλαγή απόψεων θεωρώντας τη τροχοπέδη.

5)      Η κυβέρνηση έχει συμπληρώσει δύο μήνες ζωής. Πώς αξιολογείτε τη συνεργασία σας με τον κυβερνητικό σας εταίρο, τους ΑΝ.ΕΛ; Ακολουθούν τις κυβερνητικές δεσμεύσεις ή επιχειρούν να προωθήσουν τη δική τους ατζέντα;
Η διακομματική συνεργασία και οι όροι αυτής συντονίζεται σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων. Ο συντονισμός, λοιπόν, του κυβερνητικού έργου και ο ορισμός των θεμάτων που εξυπηρετούνται βαρύνουν όσους λαμβάνουν τις αποφάσεις και διορίζουν τα κατάλληλα κυβερνητικά όργανα συντονισμού.
Άλλωστε τελικός πολιτικός και ουσιαστικός κριτής όλων μας αποτελεί ο Ελληνικός Λαός που έδωσε την εντολή μέσω των εθνικών εκλογών και ελέγχει την υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί απέναντι του.

6)      Σε λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός πραγματοποιεί το πρώτο επίσημο ταξίδι του στη Μόσχα. Μία «αναθέρμανση» των σχέσεων με τη Ρωσία, πιστεύετε ότι δύναται να ενισχύσει, γεωπολιτικά, τη θέση της Ελλάδας;
Το διμερές εμπόριο μεταξύ Ελλάδας - Ρωσίας κατά το 2014 χαρακτηρίστηκε από σημαντική μείωση. Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο όγκος εμπορίου μειώθηκε κατά 26% και ανήλθε σε 5,2 δισ. ευρώ, με τις ελληνικές εξαγωγές να διαμορφώνονται σε 357 εκ. ευρώ, μειωμένες κατά 12%.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Πρεσβείας στη Μόσχα η από 07.08.2014 απαγόρευση εισαγωγών, διάρκειας ενός έτους, που επέβαλε η Ρωσία σε ορισμένες κατηγορίες αγροτικών προϊόντων, προερχομένων από τις χώρες της Ε.Ε. φαίνεται να επηρέασε αρνητικά τις ελληνικές εξαγωγές. Οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων που εμπίπτουν στην απαγόρευση αυτή, οι οποίες αποτελούν το 21,5% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών προς τη Ρωσία, σημείωσαν μείωση της τάξης του 38,5% το 2014, υποχωρώντας από 125 εκ. ευρώ το 2013 σε 77 εκ. ευρώ το 2014.
Όσον αφορά στη σύνθεση των συνολικών ελληνικών εξαγωγών προς τη Ρωσία, τα γουνοδέρματα κατέχουν την πρώτη θέση, με μερίδιο 21,1% επί των συνολικών εξαγωγών, και ακολουθούν τα ροδάκινα με μερίδιο 7,9%.
Γίνεται αντιληπτό το πρόβλημα που δημιούργησε η προηγούμενη κυβέρνηση με την συμφωνία σε καταστροφικά μέτρα για τις ελληνικές εξαγωγές χωρίς να έχουν διασφαλιστεί αντισταθμιστικά οφέλη, όπως έκαναν άλλες ευρωπαϊκές Χώρες.
Το πρόβλημα εντείνεται από την πρακτική γειτονικών χωρών που όχι μόνο επιδοτούν τουριστικές πτήσεις από τη Ρωσία αλλά έχουν καταργήσει την απαίτηση ύπαρξης ειδικής άδειας (visa).
 Γίνεται αντιληπτό ότι δεν μπορούμε να βασίσουμε τη λύση σε γενικά ευχολόγια παραδοσιακής φιλίας και εμφανίσεις αξιωματούχων χωρίς εξειδικευμένη γνώση και υλοποιήσιμες προτάσεις σε διεθνείς εκθέσεις.
Η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού πιστεύω ότι θα αποτελέσει ουσιαστικό βήμα διόρθωσης των μέχρι σήμερα αστοχιών και θα αποτελέσει ουσιαστικό μοχλό αναθέρμανσης των σχέσεων. Άλλωστε οι σοβαρές προσπάθειες των κυρίων Κοτζιά και Λαφαζάνη έχουν θέσει τις απαιτούμενες βάσεις μιας τέτοιας ενέργειας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.